
همه چیز درباره انواع شمع خودرو
انواع شمع خودرو: در موتور خودرو های بنزینی و کلا موتور هایی که بر اساس سیکل اتو کار میکند برای احتراق سوخت نیاز به جرقه است که مخلوط هوا و سوخت منفجر شود این جرقه توسط شمع ها ایجاد می شود، جای قرار گیری شمع در سر سیلندر است.
بدون جرقه، ماشین شما روشن نمی شود , حرکت نمیکند. و از آنجایی که سلامت شمع مستقیماً با عملکرد موتور مرتبط است، به همین دلیل است که شمعهای نامرغوب منجر به مشکلاتی میشود، خواه این مشکل در راهاندازی در حالت سرد خودرو و یا شتابگیری ضعیف خودرو احساس می شود. علاوه بر این بدون شمع خودرو با کیفیت و سالم شما نمی توانید از حداکثر قدرت خودرو خود استفاده کنید و همچنین مصرف سوخت بسیار بالاتر را تجربه میکنید که هیچکس این را نمیخواهد.
تاریخچه ی شمع خودرو
اولین بار از این قطعه توسط اتین لونوار در سال 1860 دزر یک موتور احتراق داخلی گازی استفاده شد. اما حق اختراع شمع توسط نیکلا تسلا فردریک ریچارد سیمز ورابرت بوش به ثبت رسیده است.
اما اولین مخترعی که برای اولین بار از شمع خودرو به صورت تجاری استفاده کرد یکی از مهندسان شرکت رابرت بوش بود و تحولی اساسی در موتور های احتراق داخلی داد.

اجزای انواع شمع خودرو
عایق چینی
این عایق از جنس اکسید آلومینیوم با یک لایه لعاب شیشهای که به عنوان پوشش خارجی. این لایه خارجی به رنگ سفید است روی شمع دیده میشود و از جذب آلودگی توسط عایق جلوگیری میکند و منافذ آن را کامل میپوشاند. عایق به شمع در برابر فشارها و حرارت بالایی که با آن مواجه است استحکام لازم را میدهد. عایق در برخی از شمعها قابلیت جدا کردن دارد که به این نوع شمعهای دو تکه کفته میشود.
بدنه شمع خودرو
بدنهی شمع خودرو از جنس فولاد است که شمع را روی سیلندر محکم نگه میدارد وجود . و در بین بدنه و سرسیلندر از واشری جهت عایقبندی و جلوگیری از نفوذ مخلوط سوخت و هوا به بیرون از سیلندرها استفاده میشود.
ترمینال شمع خودرو
بالاترین قسمت بدنه شمع و بخشی که از عایق بیرون میزند ترمینال شمع است. این بخش به وایر متصل میشود و ترمینال شمع در برابر زنگزدگی مقاومت بالایی دارد.
پایه شمع خودرو
این بخش از شمع خودرو که رزوه نیز نامید میشود به سر سیلندر متصل شده و روی آن بسته میشود به طوری که با محفظه احتراق هم سطح باشد. در صورت بلند یا کوتاه بودن بیش از حد این پایه، شمع دچار خودسوزی میشود.
الکترود مثبت
این بخش که الکترود مرکزی شمع خودرو نیز نامیده میشود در وسط چینی واقع شده و از آلیاژهای فولادی مانند فولاد-نیکل، فولاد-کروم یا فولاد-منگنز ساخته میشود. این الکترود در معرض حرارت بالایی قرار دارد و به همین دلیل از آلیاژی ساخته میشود که در برابر حرارت مقاومت لازم برخوردار باشد. گاهی این الکترود دو تکه ساخته میشود و در بین این دو تکه از یک مقاومت با جنس شیشهای مخصوص استفاده میشود که طول عمر شمع را بالا میبرد. به تازگی در شمعها از الکترود مرکزی با جنس مس پوشیده شده از نیکل کروم استفاده میشود که علاوه بر مقاومت حرارتی بالا، رسانای الکتریسیته خوبی است. بین الکترود مثبت و عایق چینی یک فاصله هوایی وجود دارد که فضای انبساط الکترود را فراهم میکند. الکترود مثبت، الکتریسیته را از ترمینال تا محفظه احتراق منتقل میکند.
الکترود منفی
این الکترود که الکترود کناری نیز نامیده میشود به بدنه یا پایه شمع وصل است. جنس آن آلیاژ نیکل-کروم است و به شکل زائدهای انتهای پایه و در اطراف الکترود مثبت دیده میشود. تعداد الکترود منفی در انواع مختلف شمع متفاوت است.
گپ
فاصله بین دو الکترود مثبت و الکترود منفی را گپ یا شکاف جرقه میگویند که بسیار دقیق اندازهگیری و تنظیم میشود. این فاصله براساس نیازهای موتور متفاوت است و در مناسب بودن شمع برای موتور نقش مهمی دارد. اما به طور کلی، هرچه فاصله گپ بیشتر باشد جرقهزنی بهتر صورت میگیرد.

نحوه عملکرد شمع خودرو
شمع خودرو از اجزا مختلفی تشکیل شده است بعد از اینکه کویل ولتاژ برق را زیاد کرده آن را به شمع منتقل می کندو پس از این اتفاق جریان بین دو الکترود شمع که یکی مثبت و دیگری منفی است افزایش یافته و ساختار گاز های درون سیلندر را تغییر می دهد با افزایش ولتاژ گاز های موجود در محفظه یونیزه می شوند و رسانای جریان الکتریکی شده و در محفظه ایجاد احتراق میکند شمع ها به طور معمول به ولتاژی حدود 12000 تا 25000 ولت یا بیشتر احتیاج دارندتا احتراق به طور صحیح انجام شود
انواع شمع خودرو
شمع های خودرو دارای انواع زیادی هستند که هر کدام برای نوع خاصی از موتور خودرو ساخته شده اند انواع تقسیمبندی شمع ماشین بر اساس فاکتورهای مختلف تقسیم بندی میشوند که همین مساله تنوع آنها را زیاد تر کرده است. این فاکتورها عبارتند از؛
کد حرارتی
جنس الکترود
تعداد الکترود
انواع شمع از نظر کد حرارتی
کد حرارتی شمع خودرو در واقع میزان حرارت موجود در آن در آخرین مرحله کارش و مقاومت آن در برابر این حرارت است. این دما باید به حدی باشد که ایجاد احتراق پیش از موعد نکند. یعنی شمع بتواند تا زمان یونیزه شدن کامل گازها دما را کنترل کند. البته این توان باید در حدی بالا هم باشد که مانع از رسوب شدن مخلوط گاز و سوخت روی الکترود شود.
این شاخص که بازه حرارتی شمع خودرو نیز نامیده میشود همزمان بیان کننده میزان حرارتی که شمع خودرو از داخل سیلندر به بدنه موتور منتقل میکند است. عوامل زیادی در تعیین کد حرارتی شمع تاثیرمیگذارند. مهمترین آنها ابعاد پایه شمع است. ساختار الکترود مثبت و قدرت هدایت حرارتی آن نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار این فاکتور است. شمعها براساس این فاکتور به ۳ دسته تقسیم میشوند؛
شمع سرد
این شمعها که از نوع پایه کوتاه هستند، حرارت را با سرعت بیشتر منتقل کرده و از دست میدهند و به دلیل پایه کوتاهتر، کمتر در معرض دمای حاصل از احتراق هستند. این شمعها برای موتورهای با دمای بالا مناسبند و گرمای حاصل از جرقهزنی و احتراق را با سرعت بیشتری کاهش میدهند.
شمع نیمهگرم
این دسته از پایههای بلندتری نسبت به شمع سرد برخوردارند و توان انتقال حرارت کمتری دارند و پایه بلندتر آنها، درگیری حرارتیشان را با محفظه احتراق و دمای حاصل از جرقهزنی بالا میبرد. این شمعها برای خودروهایی که موتورهایی با درجه حرارت حد وسط دارند استفاده میشوند.
شمع گرم
این شمعها پایه بلندتری نسبت به دو نوع قبلی دارند و حرارت را کمتر منتقل کرده و بیشتر در معرض گرمای احتراق هستند و در نتیجه گرمتر میشوند. این شمعها برای موتورهای با دمای پایین مناسبند تا با حفظ گرما، مانع از تشکیل رسوبات ناشی از احتراق روی الکترودهای خود شوند.
اگر شمع خودرو با کد حرارتی مناسب برای خودرو انتخاب نشود میتواند مشکلات زیادی برای خودرو ایجاد میکند.. این مشکلات عبارتند از:
خود احتراقی، پیش احتراق یا احتراق خود به خود
این مشکل میتواند منجر به عملکرد عکس موتور شود. به این معنی که پیش از بالا آمدن پیستون، احتراق رخ داده و در نتیجه پیستون به جای تلاش برای بالا بردن تراکم سوخت و هوا، با گازهای ناشی از احتراق پیش از موعد درگیر میشود که مشکلات زیادی برای موتور ایجاد میکند.
انواع شمع از نظر تعداد الکترود منفی
تعداد الکترودهای منفی که متصل به پایه هستند و اطراف الکترود منفی قرار میگیرند میتواند متفاوت باشد و از یک تا ۴ متغیر است. شمعهایی با تعداد الکترود منفی بیشتر از یک را چند الکترودی مینامند که بر اساس تعداد الکترودها دو، سه و چهار زمانه خطاب میشوند. البته که این شمعها قابل استفاده در هر خودرویی نیستند و باید از سوی سازنده استفاده از آنها تاکید یا توصیه شود. طول عمر شمعهای چند الکترودی نسبت به تک الکترودیها بیشتر است، زیرا تعدد قطبهای منفی باعث تاخیر در خوردگی آنها میشود. اما این شمعها معایب و مزایای دیگری نیز دارند.
اما این شمع ها گران قیمتتر از شمعهای تک الکترودی هستند. گپ در آنها قابل تنظیم نیست و در صورت خرابی باید تعویض شوند. مناسب برای هر موتور و خودرویی نیستند
و مزیت آن این است که احتراق کامل توسط آنها صورت میگیرد و انتشار شعله نیز به خوبی انجام میشود. بازده یا کد حرارتی بالایی دارند. قادر به روشن کردن خودرو در هوای سرد به راحتی و سریع هستند. خوردگی الکترودها در این شمعها یکنواخت و همزمان است و با سرعت کمتر از نوع تک الکترودی پیش میرود.
انواع شمع خودرو از نظر ساختار و جنس الکترود مثبت
شمعها از نظر ساختار الکترود مثبت به دو دسته سوزنی و معمولی تقسیم میشوند. در شمعهای سوزنی نوک الکترود مثبت به شکل سوزن است و شمعهای معمولی الکترود مثبت با سر گرد دارند.
شمعهای معمولی
الکترود مثبت در این شمعها از جنس نیکل است. سر گرد و تخت الکترود مثبت آنها دقت جرقهزنی را پایین آورده در نتیجه کیفیت احتراق را کاهش میدهد که منجر به خامسوزی و بالا رفتن مصرف سوخت میشود. این شمعها همچنین طول عمر کمتری نسبت به شمعهای سوزنی دارند و مقاومت حرارتی بالایی نیز ندارند.
شمعهای سوزنی
این شمعها به دلیل ساختار الکترود مثبتشان، جرقهزنی را دقیق و قوی انجام میدهند و شعله انفجار حاصل از جرقهزنی آنها بزرگتر است در نتیجه به کمک آنها احتراق به صورت کامل در سیلندر انجام میشود. مزیت این خصوصیت آنها کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب، کاهش صدا و لرزش و در نهایت عملکرد بهتر موتور و پایین آمدن استهلاک قطعات آن است. این شمعها خود از نظر متریال الکترود به دو دسته تقسیم میشوند.
شمعهای پلاتینیوم
آلیاژ الکترود مثبت این شمعها از پلاتینیوم است که مقاومت حرارتی بالایی دارد. این آلیاژ کمک میکند تا در دما و دور موتور بالا، افت ولتاژ و در نتیجه کاهش کیفیت جرقه رخ ندهد و احتراق در دورهای بالا نیز کامل صورت گیرد. این شمعها از عمر مفید بیشتری نیز برخوردارند.
شمعهای ایریدیوم
در این شمعها که بهترین نوع شمع خودرو موجود در بازار هستند آلیاژ الکترود مثبت ایریدیوم و الکترود منفی پلاتین است. این دو در کنار هم بهترین و دقیقترین جرقهزنی را به همراه دارند. مقاومت حرارتی ایریدیوم نیز بالاترین مقاومت در بین شمعها است. نتیجه اینکه کاملترین احتراق با شمع سوزنی ایریدیوم تامین میشود. این شمع همچنین طول عمر بیشتری نسبت به سایر شمعها دارد.
تفاوتهای عمده شمعهای سوزنی و معمولی در عمر، کد حرارتی و عملکرد آنها است اما در نهایت باید دقت داشت که نوع شمع خودرو با موتور و نیاز آن متناسب باشد و به دلیل کیفیت بیشتر شمعهای سوزنی، شمعی انتخاب نشود که برای موتور مناسب نیست، ایجاد مشکل و اختلال در عملکرد آن میکند و در نتیجه استهلاک موتور و قطعاتش را بالا میبرد.
پیشنهاد ویژه : شمع پراید یورو 4 تورچ
شمع ها نمی توانند برای همیشه دوام بیاورند و دلیل آن این است:
تجمع رسوبات شمع:
هنگام احتراق سوخت در موتور رسوباتی روی شمع ها از احتراق مخلوط هوا و سوخت تشکیل می شود،وباعث احتراق ناقص سوخت می شود این یعنی مصرف سوخت بیشتر و آلایندگی بیشترو همچنین شاتبگیری و قدرت موتور کم
موسسه ملی خدمات خودرویی میگوید که شمعهای جرقهزن نادرست میتوانند بازده سوخت را تا 30 درصد کاهش دهند. و شمع های خودرو، وقتی در فواصل زمانی مشخص تعویض نشوند، مصرف سوخت را به حداکثر می رساند.
آلایندگی کمتر ، آژانس حفاظت از محیط زیست بیان می کند که تنظیم منظم موتور به ویژه در مورد شمع ها نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود بلکه آلودگی هوا را نیز کاهش می دهد. این یک شرایط برد-برد است.
شروعی آرام و پرانرژی اولین باری که خودرو را با یک شمع جدید روشن می کنید، می توانید یک تجربه چشم نواز داشته باشد. و آن شمع قدیمی ممکن است دلیلی بر استارت خوردن بد خودروی شما بوده باشد .

چه علائمی ممکن است نشان دهد که شمع های خودروی من نیاز به تعویض دارند؟
ترک روی چینی شمع خودرو: عبور جریان با ولتاژبسیاربالا از الکترود بیش از حد توان شمع و زیاد شدن فاصله گپ میتواند این مشکل را ایجاد کند.
روغنی بودن پایه انواع شمع خودرو: روغن سوزی در موتور می تواند شمع را دچار این مشکل کند
ذوب شدن الکترودها: به دلیل سازگار نبودن کد حرارتی شمع با موتور رخ میدهد.
آب خوردن به پایه شمع خودرو: به دلیل هرگونه نفوذ از سیلندرها اتفاق میافتد. میتواند دلیل نقص سرسیلندر یا بوش باشد.
آلوده شدن الکترودها و پایه به کربن و سیاه شدن آنها:
به دلیل تنظیم نبود درصد سوخت و هوا رخ میدهد. این تنظیم نبودن ممکن است از نقص انژکتور یا کاربراتور، سنسور اکسیژن یا آلودگی فیلتر هوا ایجاد شود. همچنین متناسب نبود کد حرارتی شمع با موتور و تاخیر در احتراق نیز منجر به این مشکل میشود.
تغییر رنگ چینی عایق:
این چینی در حالت عادی رنگ خاکستری، زرد یا قهوهای کمرنگ است. در صورت تغییر رنگ آن به صورتی یا قرمز، باید میزان اکتان سوخت را اندازهگیری شود. این معضل از افزودنیهای بنزین بدون سرب ایجاد میشود.
آلوده بودن پایه و الکترودها به سوخت:
که به دلیل ترکیب نادرست سوخت و هوا در محفظه احتراق رخ میدهد.
علائم خرابی انواع شمع
اما به غیر از علائم ظاهری، موارد دیگری نیز هستند که از بد کار کردن شمعها و نقص آنها خبر میدهند. این نشانه های فرسودگی شمع ها را باید بشنوید و آن ها را احساس کنید. صداهای تق تق هنگامی که شمع ها شروع به کار نادرست می کنند،ویا ممکن است متوجه صداهای غیرعادی ناشی از نیروی پیستون و عدم کارکرد صحیح احتراق شوید. و دلیل آن این است که پیستون ها با سرعت بالا حرکت می کنند. اگر شمع در زمان نامناسبی جرقه بزند ، میتواند منجر به صدای تق تق، زنگ زدن یا ضربه زدن شود. و همچنین استارت سخت وسیله نقلیه اگر ماشین شما در راه اندازی مشکل دارد یا احساس تکان های هنگام استارت زدن می تواند نشانه برای عملکرد نادرست شمع های شما باشد
اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، خودروی خود را بررسی کنید. شمع های سالم برای ماشین شما و روشن ماندن خودروی شما حیاتی هستند. با شمع های سایت ما که دارای ضمانت اصالت و قیمت مناسب هستند، خودروی خود را به اوج عملکرد بازگردانید.
طول عمر انواع شمع خودرو
شمع استاندارد برای اغلب خودروها بین 40 تا 80 هزار کیلومتر عمر مفید دارند. برخی شرکت ها شمع هایی با طول عمر 150 هزار کیلومتر را تبلیغ می کنند اما در اصل این شمع ها فرسوده می شوند ولی با این حال نیزهمچنان کار خواهند کرد البته نه به خوبی روز اول. پیشنهاد میشود هر 30 هزار کیلومتر شمع ها مورد برسی قرار گیرند.
خرید لوازم یدکی اصل
برای خرید و استعلام قیمت انواع لوازم یدکی خودرو از جمله شمع خودرو، وایر شمع و کویل و دیگر محصولات با ضمانت اصالت کالا به صفحه فروشگاه ما مراجعه فرمایید.